Spastisch colon

Spastisch colon en andere darmziekten

Bij een spastisch colon (irratable bowel syndrome, prikkelbare darmsyndroom) wordt voedsel in de darm wat slecht voorverteerd is in het bovenliggende deel van het maag-darmstelsel opgenomen en in de cellen in de wand van de darm. Deze cellen gaan hierdoor ontsteken, waardoor er een lekkende darm ontstaat (leaky gut). Door de vertering in de bovenbuik te verbeteren, door het bevrijden van de zenuwen naar de bovenbuikorganen zal het voedsel beter verteert kunnen worden en in de darm kunnen worden opgenomen in het bloed. Zie ook maag- en darmklachten

Darmziekten

Darmziekten als colitis ulcerosa, ziekte van Crohn, poliposis coli, diverticolose en diverticulitis kunnen osteopathisch niet genezen worden. Door echter de rest van het lichaam, het zenuwstelsel en de vertering in optimale conditie te brengen bestaat er een kans dat de ziekte minder opspeelt.

Een vergelijkend onderzoek tussen de effecten van osteopathie bij patiënten met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) met de conventionele behandeling. De proefpersonen bleken in de osteopathische behandelde groep significant beter te scoren op symptomen en kwaliteit van leven dan in de conventioneel behandelde groep. Hundscheid, 2007.

Referentie

• Hundscheid HWC, Pepels MJAE, Engels LGJB, Loffeld RJLF. Treatment of irritable bowel syndrome with osteopathy: Results of a randomized controlled pilot study. Journal of Gastroenterology and Hepatology, 2007 Sep;22(9):1394-8